جمعه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در تازه‌ترین اظهارنظر خود از شورای نگهبان خواسته است تا مصوبه مجلس درباره حذف یارانه نقدی ۳ دهک پردرآمد بالای جامعه را تأیید نکند.

یارانه

اين درخواست پس از آن مطرح شده است كه هفته گذشته مجلس تصويب كرد تا يارانه نقدي 3دهك پردرآمدي بالاي جامعه را كه مجموعا 24ميليون نفر مي‌شوند حذف كرده و درآمد حاصله را صرف ايجاد شغل، مشوق‌هاي صادراتي، نوسازي صنايع و كمك به توليد كند.

با اين حال نوبخت در جلسه علني سه‌شنبه هفته گذشته مجلس با اين مصوبه مخالفت كرد و آن‌را قابل اجرا ندانست. اين در حالي بود كه محمد‌رضا پورابراهيمي، سخنگوي كميسيون تلفيق مجلس در جلسه علني اعلام كرد كه از مخالفت سخنگوي دولت متعجب است چرا كه نمايندگان دولت در جلسات كميسيون تلفيق كه علني نيست با طرح حذف يارانه پردرآمدها موافق هستند. محمد‌حسن ابوترابي‌فرد، نايب رئيس مجلس هم كه رياست جلسه را بر‌عهده داشت چنين مصوبه‌اي را در راستاي كمك مجلس به دولت ارزيابي كرد.

اشاره ابوترابي‌فرد به سخنان پيشين مقاماتي از دولت چون بيژن زنگنه و علي طيب‌نيا، وزراي نفت و اقتصاد بود كه شب پرداخت يارانه نقدي را شب عظماي دولت دانسته بودند. ضمن اينكه قانون بودجه سال‌94هم دولت را موظف كرده بود به ميزان 3هزار ميليارد تومان از يارانه نقدي شهروندان پردرآمد را حذف كند كه شامل حدود 6ميليون نفر مي‌شد اما تا پايان سال‌94حدود 3ميليون نفر حذف شدند. دولت مي‌گفت نمي‌تواند پردرآمدها را شناسايي كند.

مجموعه اين حوادث باعث شد تا نمايندگان اين بار دقيق‌تر عمل كرده و6گروه درآمدي را در3دهك بالاي جامعه كه مجموعا درآمدي بالاي 35ميليون تومان در سال دارند را به‌عنوان كساني معرفي كند كه يارانه نقدي آنان بايد حذف شود. طبق گفته سخنگوي كميسيون تلفيق، دولت در جلسات غيرعلني با اين پيشنهاد موافقت كرده است اما مخالفت علني دولت با اين مصوبه كماكان ادامه دارد كه سخنگوي كميسيون تلفيق از آن ابراز تعجب كرد. نوبخت اواخر هفته گذشته در سمنان به اين موضوع پرداخت و به خبرنگاران گفت: دولت يازدهم در بحث حذف يارانه اين تعداد از هموطنان با نمايندگان اختلاف‌نظر دارد؛ چراكه قطع يارانه 24ميليون ايراني نه عادلانه است و نه شدني و نه قابل اجرا، از همين‌رو دولت تدبير و اميد انتظار تصويب چنين مصوبه‌اي از نمايندگان مردم در مجلس نهم را نداشته است.

وي اضافه كرد: نمايندگان مردم با اين مصوبه وظيفه و بار سنگيني بر دوش دولت گذاشتند كه اجراشدني نيست و لذا انتظار و چشم اميد ما به شوراي نگهبان است تا اين مصوبه نمايندگان را رد كند.سخنگوي دولت ادامه داد: متأسفانه درصورت تأييد مصوبه در شوراي نگهبان، براساس اين مصوبه، نمايندگان مردم دولت را موظف به حذف يارانه كسر زيادي از ايرانيان كه بالغ بر 24ميليون نفر از هموطنان را شامل مي‌شود، كرده است.

ضمن اينكه با افزودن الحاقيه‌اي به تبصره14قانون بودجه عدم‌حذف يارانه اين 24ميليون ايراني از سوي دولت يازدهم را جرم تلقي كرده‌اند؛ لذا دولت اميدوار است كه اعضاي محترم شوراي نگهبان مانع از اين مهم و حذف يارانه اين جمعيت 24ميليوني شوند. وي با بيان اينكه «دولت نيز با حذف يارانه ثروتمندان جامعه موافق است»، خاطرنشان كرد: از همين‌رو بود كه خود دولت پس از روي كار آمدن تلاش‌هايي در اين زمينه انجام داد و يارانه بيش از 3ميليون‌نفر را حذف كرد.

وي با بيان اينكه «پرداخت يارانه‌ها فشار زيادي به دولت مي‌آورد» گفت: البته نمايندگان نيز با علم به اين مشكلات درصدد حذف يارانه بخشي از يارانه‌بگيرها برآمدند اما پرسش ما از اين نمايندگان مردم اين است كه واقعا آيا كسي كه بيش از 3ميليون تومان درآمد دارد، ثروتمند است؟!

به گزارش ايسنا، رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي با بيان اينكه «در مقوله حذف يارانه‌ها بايد با دقت و حساسيت بيشتري وارد شد»، افزود: بدون ترديد استناد به اين مبلغ از درآمد و مبنا قرار دادن 3ميليون تومان درآمد براي حذف يارانه خانوارها، روش صواب و درستي به نظر نمي‌رسد و از همين‌رو دولت با اين مصوبه مخالف است و انتظار دارد كه در آن تجديدنظر شود.

وي به تفاوت هزينه‌هاي زندگي در شهرهاي مختلف و وضعيت خانوارهاي ايراني اشاره كرد و ادامه داد: اينكه درآمد 3ميليون‌ توماني را مبنا قرار دهيم و به مواردي همچون زندگي در كلانشهرها و شهرهاي بزرگ و هزينه زندگي در آن، داشتن دانشجو، تعدد فرزندان، خانه‌دار بودن يا مستأجر بودن و مؤلفه‌هايي از اين دست هيچ‌گونه توجهي نكنيم درست به نظر نمي‌رسد و لذا اين نگرش از مهم‌ترين ايرادات وارده به مصوبه اخير مجلس نهم است.

کد خبر 331418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha